2013. március 23., szombat

Kivételesen nem vers

Minden ott kezdődött, hogy eszembe jutott egy karácsonyra kapott koncert DVD, amit azóta sem néztem meg. Talán mert már nem is érdekel annyira. De ma este kedvet kaptam hozzá. A DVD tokján lévő aláírások egyike alatt lévő rajz kusza vonalai pedig egy pár soros gondolatot ihlettek. Eredetileg magamról akartam írni és teljesen mást, de elragadott a képzeletem és végül egy tőlem szinte teljesen független fikció lett belőle. Nem azért töltöm fel, mert olyan jó lett. Sőt. Épp csak egybefüggő ,,faltól falig" történeteket nem nagyon szoktam publikálni, s nem árt a változatosság.

Egy dobozlakó búcsúlevele



A tinédzser éveimet egy cipősdobozba zártam, amikor elköltöztem otthonról. Jól emlékszem arra a napra a sértődött szekrényekkel, melyek mintha értetlenül tárnák szét ajtóikat, üresen, méltatlankodva bámultak rám. Emlékszem a szőnyegre a jól ismert foltokkal. A padló karcolásaira, a tapéta hibáira és a kis foszforeszkáló csillagokra a plafonon. Egy pillanatra az volt az érzésem, be kell fognom a fülemet. A szoba minden egyes négyzetcentimétere szinte üvöltötte az arcomba a maga történetét. Szinte minden holmimat kipakoltam már ekkor. A legnehezebb a Csodafal felszámolása volt. Poszterek, autogrammok, karszalagok, újságkivágások, fényképek, prospektusok, belépőjegyek. Azt hittem, az első darab levétele lesz a legnehezebb, de nem így lett. Fogalmam sincs, mikor kezdtem el sírni, vagy hogy mikor jött be anyukám és kezdte el ő is  hullajtani régóta visszafojtott könnyeit, csak azt tudom, hogy mikor rátettem a fedelét a cipősdobozra, amibe a hosszú évek alatt felhalmozott fecniket tettem, s felpillantottam a csupasz felületre, úgy éreztem, mintha kíméletlenül kitépték volna a szívemből az elmúlt öt évemet. Mintha nem húsz éves lennék, hanem újra az a tizennégy és fél éves csitri, aki izgalomtól kipirult arccal rángatja le magáról a harmadik felpróbált szerelést is, mert fogalma sincs, mit vegyen fel élete első koncertjére. Az első igazi, élő, hangos koncertjére, ahol végre élőben is meghallgathatja a Nagy Bálványt, akiről barátnője annyit mesélt neki. Megint eszembe jutott mennyit álmodoztam rajta, hogy rajongásom valamelyik egyszer észrevesz. Hozzám szól, a nevemen nevez, vagy csak megpróbál üzenni nekem valahogy.
Ha valamire nagyon emlékezni akarok, megpróbálom beszívni az eseményhez köthető tárgy illatát. A cipősdobozban nem volt kellemes illat. A karszalagok egy része volt, hogy fél évig rohadt a csuklómon. Azt terveztem, hogy egyszer, amikor saját gyerekeimnek mesélek a tinédzserkoromról, előveszem a dobozt és megmutatom nekik a tartalmát. De az élet másképp akarta. Mire betöltöttem a negyvenet, s hosszú agykor aranyszőke hajamban napról napra egyre több ősz szálat fedeztem fel, világossá vált számomra, hogy egyedül maradtunk. Én és a munkám. Én és a kutatásaim. Én és a doktori címem. Soha nem gondoltam volna, hogy képes leszek a munkámat a család elé helyezni. A család hiánya sokszor tudatosult bennem, de a legfájóbb Bence esküvője volt. S nem az volt a legrosszabb, hogy elegáns ruhámat felpróbálva először vettem komolyabban észre, mennyire megereszkedett egykor feszes fenekem és mellem, hanem elnézni a húgomat, mint örömanyát. A büszkeségét, az elégedettségét, vagy egyáltalán csak azt, ahogy Bencére nézett. Ekkor már biztos voltam benne, hogy egyedül fogok meghalni. És ezért a világot hibáztattam. Főként a családomat.
Ötvenöt éves koromra nagyjából mindenkit elmartam magam mellől. Pár év múlva meggyőztem magamat, hogy nem én tehetek róla. Mire betöltöttem a sátán számát, rettenetesen meghíztam, s volt, hogy hetek teltek el úgy, hogy nem beszéltem senkivel. A húgom már el sem hívott anyám temetésére.
Mire egy labori baleset miatt elszenvedett sérülés következményeképpen nyugdíjba kényszerültem, tökéletesen értelmetlennek láttam a világot. Az egész napos semmittevés és az egyedüllét közös erővel olyan érzelmeket váltott ki belőlem, melyekről azt hittem, hogy már azok érzésének képességét is elvesztettem. Hosszú évtizedek után most először vettem a kezembe régi CD-imet. Milyen nevetségesen hangozhat a CD rövidítés most egy zsenge korú olvasómnak. Már én is alig hittem el, hogy olyan régiséget tartok a kezemben, mint egy CD. Úgy rémlett, hogy volt egy régi lejátszó a padláson. Két nap kellett hozzá, míg összeszedtem minden erőmet és fájós lábam ellenére felmentem érte. Ekkor találtam rá újra a cipősdobozra. Mikor megéreztem az állott papír jellegzetes illatát, úgy éreztem magam, mintha itt felejtettek volna egy fél évszázaddal ezelőttről. Mintha semmi sem változott volna az elmúlt évtizedek alatt és anyukám mindjárt belépne, hogy velem sírjon, látva a régi emlékeket. Mikor elkezdtem kirakosgatni magam elé a képeket, olyasmi történt, amiről már teljesen elfelejtettem, hogy milyen érzés. Sírva fakadtam. Könnyeimben benne volt mindaz a fájdalom, amit én okoztam másoknak az utóbbi időben. Mindaz a reménytelenség, melyet a család hiánya keltett bennem tudat alatt. Újra érezni véltem a feltétel nélküli rajongást, ahogy végigpillantottam a képeken. Azok az emberek már mind halottak voltak ekkor. Elözönlöttek a történetek, melyeket egy-egy fecni mesélt nekem. Már fogalmam sincs, mikor vettem észre azt a kis számjegyet az egyik aláírás alatt, de tudom, hogy utána lázasan keresgélni kezdtem a többi vele aláíratott képet. Nagyjából tízet találtam, ezek közül hét darabon volt szám. Az egyiken három, a másik haton egy-egy. Időrendi sorba rendeztem őket.
Be kell látnom, felesleges volt egy oldalt leírnom, de világ életemben hatásvadász típus voltam. Hiszen ez csak egy búcsúlevél. Bár tudnám, kinek… Egy ilyesmiben meg kéne neveznem az okot, hogy miért tettem. Legyen hát. Önnön figyelmetlenségem miatt, melyet több, mint hatvan évvel ezelőtt követtem el. Mert, ha nagyon teátrálisan akarok fogalmazni, minden másképp történhetett volna. 
Egy telefonszám volt az…

Alkalomadtán majd rajzolok

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése